آیا گیاه دم اسب به افزایش ادرار کمک می کند؟

گیاه دم اسب با نام علمی Equisteum arvense گیاهی است که در گذشته از آن به عنوان داروی مدر یا ادرارآور استفاده میشد. داروهای مدر بر کلیه ها تاثیر گذاشته و میزان خروج آب و نمک را از ادرار افزایش می دهند. برای بیماران کلیوی، دفع مایعات و نمک اضافی می تواند بخش مهمی از درمان محسوب شود. گیاهان مدر می تواند برای افراد مبتلا به ورم ناشی از تجمع مایعات در بدن مفید باشد.
گیاه دم اسب، نسلی از یک گیاه بسیار بزرگ است که سیصد میلیون سال پیش رشد و نمو کرد. امروزه این گیاه در اروپا، امریکای شمالی و کانادا رشد می کند. ساقه های لوله ای و برگ های فلسی شکل، پیوندی بین گیاه بامبو و سرخس را ایجاد کرده است.
از برگ ها و ساقه گیاه دم اسب برای درمان استفاده می شود. این گیاه به شکل عصاره یا پودر یا کپسول در بازار موجود است.

عملکرد گیاه دم اسب:

گیاه دم اسب حاوی مواد شیمیایی است که مقدار ادرار را افزایش می دهد. محققان هنوز از عملکرد این گیاه مطمئن نیستند. اما شواهد اندکی ثابت کرده اند که این گیاه موثر است. اخیرا یک مطالعه به مقایسه گیاه دم اسب و هیدروکلروتیازید پرداخت و نشان داد که این گیاه به اندازه دارو موثر است و باعث افت شدید الکترولیت نمی شوند، به هرحال از آنجایی که این مطالعه روی جمعیت کمی انجام شد، نمی توان نتایج آن را به سایر جمعیت ها تعمیم داد.

در یونان باستان از گیاه دم اسب به عنوان دارو استفاده شده است. این گیاه غیر از افزایش میزان ادرار، برای مراقبت از پوست و ناخن، ترمیم زخم و جراحات، استئوپورز و ترمیم استخوان کاربرد دارد. به عقیده برخی محققان، فواید و مزیت های این گیاه می تواند بدلیل وجود یک ماده معدنی بنام سیلیکا باشد. این ماده به ذخیره کلسیم مورد نیاز برای ترمیم استخوان ها و ساخت ناخن و موهای محکم کمک می کند.  

وجود سیلیکا باعث زمخت شدن بافت گیاه دم اسب شده و همین موضوع برای پاکسازی مفید می باشد. به همین دلیل این گیاه در برخی محصولات آرایشی-بهداشتی مثل پاک کننده صورت و شامپوها استفاده می شود.

این گیاه درکجا یافت می شود:

گیاه دم اسب به شکل قرص یا چای در بازار یافت می شود. چای یا دمنوش این گیاه با جوشاندن یک قاشق چایخوری پودر گیاه دم اسب در آب و اضافه کردن شکر تهیه می شود. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که گیاه دم اسب می روید، می توانید آن را بچینید و خشک کنید و مورد استفاده قرار دهید.

خطرات و دوز:

گیاه دم اسب همانند اکثر مکمل های گیاهی توسط سازمان غذا و داروی امریکا به تایید نرسیده است. اگر این گیاه خاصیت ادرارآور داشته باشد، می تواند باعث دفع مواد مغذی ضروری از جمله پتاسیم شود.

  • گیاه دم اسب دارای آنزیمی است که تیامین یا ویتامین B1 را از بین می برد. در صورت مصرف مداوم، این گیاه می تواند با خطر کمبود تیامین همراه باشد.
  • گیاه دم اسب می تواند بر شیوه پردازش لیتیوم در بدن تاثیر بگذارد و در صورت ادامه مصرف می تواند عوارض خطرناکی را بهمراه داشته باشد.
  • افراد دیابتی باید نسبت به استفاده از گیاه دم اسب محتاط باشند چون این گیاه می تواند قند خون را به طور چشمگیری پایین بیاورد.

از آنجایی که مطالعات زیادی روی گیاه دم اسب انجام شده اما هیچ دوز استانداردی برای آن تعیین نشده است. به طور کلی دوز مصرف مکمل ها روی برچسب درج شده است. اما با این حال قبل از مصرف گیاه دم اسب با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
 
تنظیم:زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

مقالات مرتبط

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.