بهترین مکمل های غذایی برای دیابتی ها

از دارچین و منیزیم گرفته تا ترکیبات گیاهی که ادعا می شود، می توانند قندخون بالا را پایین بیاورند، مکمل های دیابتی هستند که در فروشگاه های غذایی و داروخانه ها و در قفسه داروهای بیشتر افراد دیابتی یافت می شوند. اما سوال اینجاست: آیا به این مکمل ها نیاز است؟
در صورت استفاده صحیح از مکمل ها، این مکمل ها می توانند مرحله به مرحله به کنترل قندخون و یا کنترل خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق که شایعترین عارضه دیابت است، کمک کنند. دراینجا مکمل هایی را معرفی می کنیم که می توانند به برنامه درمان دیابتی ها اضافه شوند. برای پیشگیری از دیابت، مصرف غذاهای سالم را امتحان کنید.

ویتامین دی:

آیا رابطه ای بین ویتامین دی و کنترل قندخون وجود دارد؟ محققان یک مرکز پزشکی طی یک مطالعه که در سال 2019 در مجله طب نیوانگلند منتشر شد، دریافتند که مصرف مکمل ویتامین دی از ابتلا به دیابت نوع 2 در اکثر افرادی که در معرض خطر این بیماری بودند، پیشگیری نمی کند. همچنین یک پزشک و استادیار بخش پزشکی و علوم داروسازی دانشگاه هاروارد در تحقیقات اولیه عنوان کرد که کاهش سطح ویتامین دی در افرادی که سابقه دیابت داشتند، با کنترل ضعیف این بیماری ارتباط دارد اما هنوز نمی دانیم که آیا مصرف بیشتر این مکمل مفید است یا خیر. اما هنوز دلایل خوبی برای مصرف ویتامین دی از جمله پیشگیری از شکستگی استخوان ها وجود دارد.

**توصیه: یک موسسه پزشکی، مصرف روزانه مکمل ویتامین دی را با دوز 600 تا 800 واحد توصیه می کند. پیشنهاد می شود که با انجام یک تست خون، سطح ویتامین دی اندازه گیری شود. اگر دچار کمبود این ویتامین بودید، نیاز به مکمل بیشتری دارید. پزشک، دوز بالای این مکمل را در یک دوره معین برای شما تجویز می کند و یا می توانید این مکمل را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. بعد از چندماه، سطح ویتامین دی را مجددا چک کنید.

 

امگا 3:

چربی های خوب که در کپسول های روغن ماهی یافت می شوند (و نیز در روغن جلبک، مکمل هایی که از جلبک ساخته می شوند) و ماهی سالمون، قزل آلا، کیلیکا و ساردین از سلامت قلب محافظت می کنند. مصرف این خوراکی ها برای افراد دیابتی که در معرض خطر بیماری قلب-عروق هستند، مهم است. امگا 3 می تواند التهاب را کاهش دهد و از انسداد و گرفتگی شریان ها جلوگیری کند. نتیجه مروری بر مطالعات که در سال 2017 در مجله سلامت لیپیدها منتشر شد، نشان داد که مصرف مکمل روغن ماهی می تواند حساسیت انسولین را در افراد مبتلا به بیماری های متابولیک مثل دیابت بهبود بخشد. اخیرا یک مطالعه در مجله کاردیولوژی نشان داد که مصرف مکمل روغن ماهی در پیشگیری از بیماری قلب-عروق در افرادی که در معرض خطر این بیماری هستند، مفید و موثر نیست.

**توصیه: انجمن قلب امریکا توصیه می کند که اکثر افراد با خوردن ماهی دوبار یا چندبار در هفته می توانند امگا 3 موردنیاز بدنشان را تامین کنند. اگر علاقه ای به خوردن ماهی ندارید، در هفته 2200 میلی گرم از مکمل امگا 3( EPA و DHA) را مصرف کنید. این انجمن توصیه می کند که افراد مبتلا به بیماری قلبی باید روزانه 1000 میلی گرم EPA و DHA را از طریق مصرف ماهی یا مکمل دریافت کنند.
 

منیزیم:

یک چهارم افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دچار کمبود منیزیم هستند. داروهای قندخون و داروهای ادرارآور(افراد دیابتی که برای فشارخون بالا مصرف می کنند) بدن را مجبور به دفع منیزیم می کند. کاهش سطح منیزیم می تواند بر توانایی بدن بر استفاده از انسولین تاثیر بگذارد. به هرحال شواهد کمی نشان می دهد که مصرف بیش از مقدار توصیه شده منیزیم برای قندخون مفید باشد. مصرف بیش از حد منیزیم می تواند مضر باشد.

**توصیه: پزشک قبل از تجویز مکمل منیزیم باید ابتدا سطح منیزیم را چک کند. از مصرف زیاد منیزیم خودداری کنید. اگر مبتلا به بیماری کلیوی هستید که معمولا این بیماری در افراد دیابتی مشاهده می شود، سطح منیزیم بالاست. بنابراین مصرف زیاد منیزیم موجب افت فشارخون و بی نظمی تپش قلب می شود. یک مولتی ویتامین با 100 میلی گرم منیزیم و نیز مصرف غذاهای حاوی غلات و سبزیجات سبز می تواند نیاز بدن را تامین کند. دوز مصرف منیزیم برای مردان 400 تا 420 میلی گرم و برای زنان 310 تا 320 میلی گرم است.  
 

پسیلیوم:

 

مکمل پسیلیوم کاهش کلسترول مفید است. این مکمل حاوی فیبر محلول است که افزایش طبیعی قندخون را بعد از یک وعده غذایی کند و آهسته می کند. اگر فیبر به مقدار کافی از طریق رژیم غذاییتان دریافت نمی کنید، مکمل پسیلیوم می تواند مفید باشد.

**توصیه: روزانه 10 گرم فیبر محلول مصرف کنید. این مقدار معادل 3 قاشق پودر پسیلیوم است. طبق مطالعه سال 2016 که در مجله تغذیه منتشر شد، بعد از 8 هفته مصرف مکمل پسیلیوم، سطح قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بعد از غذا کاهش یافت. بنابراین یک قاشق پودر پسیلیوم را در 240 سی سی آب مخلوط کنید و 20 تا 30 دقیقه قبل از غذا، این محلول را جرعه جرعه بنوشید. ابتدا از دوز کم شروع کنید و بتدریج دوز را بالا ببرید تا با مشکل گوارشی و نفخ معده مواجه نشوید.
 

دارچین:

علی رغم مطالعات متعدد، محققان مطمئن نیستند که آیا دارچین می تواند به کاهش قندخون در بیماران دیابتی کمک کند. برخی مطالعات به مزیت و فواید ادویه ها و برخی دیگر به معایب و مضرات آنها اشاره کرده اند.

**توصیه: دارچین ارزش امتحان کردن را دارد. بنابراین روزی دوبار یک کپسول 500 میلی گرمی عصاره دارچین یا نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را مصرف کنید. به عقیده پزشک داروسازی و استاد دارودرمانی دانشگاه ویرجینیا، دارچین به تنهایی نمی تواند مفید باشد بلکه مصرف آن به همراه سایر داروهای دیابت می تواند به بیمار دیابتی کمک کند. اگر مبتلا به بیماری کبدی هستید، دارچین را کاملا کنار بگذارید.
 

آلفا-لینولئیک اسید:

اگر بدلیل آسیب های عصبی مربوط به دیابت (نوروپاتی دیابت) با درد انگشتان، نوک پا و حتی پا مواجه هستید، یک مکمل آنتی اکسیدان بنام آلفا-لینولئیک اسید (ALA) می تواند حساسیت اعصاب را به درد کمتر کند. این مکمل می تواند سطح بالای رادیکال های آزاد که به سلول آسیب می زنند و با افزایش قندخون همراه هستند را خنثی کند. نتیجه یک مطالعه در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی که در سال 2015 منتشر شد، نشان داد که این مکمل می تواند به پیشگیری و درمان دیابت کمک کند.  

**توصیه: به عقیده یک پزشک، این مکمل به درد ناشی از زخم و سوزش بهتر از، مورمور کردن پاسخ می دهد. این مکمل می تواند به بهبود بیشتر آسیب های عصبی کمک کند. دوزی که در مطالعات مورد استفاده قرار گرفت، روزانه 600 میلی گرم بود. شما می توانید مقادیر کمی از ترکیب اسفناج، بروکلی،گوجه فرنگی، نخود، کلم بروسل و سبوس برنج را مصرف کنید.
 

شنبلیه:

بسیاری از مطالعات از جمله یک مطالعه که در مجله آیو در سال 2017 منتشر شد، نشان داد که شنبلیه یک گیاه دارویی قدیمی است که می تواند سطح قندخون را در بیماران دیابتی کاهش دهد.

**توصیه: اگر گیاه شنبلیه مفید باشد، فواید و مزایای آن کم بوده و عوارض جانبی آن مثل نفخ معده، اسهال و تداخل با داروهای رقیق کننده خون می تواند چشمگیر باشد. به عقیده یک پزشک، مزیت این گیاه بدلیل وجود فیبر است که شما می توانید آن را از غذاهایی مثل غلات، مغزها، لوبیاها، دانه ها یا پسیلیوم بدست آورید. اگر می خواهید آن را امتحان کنید، دانه ها را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. آنها را با دستگاه آسیاب، پودر کنید و در چای بریزید یا با غذاهای پخته شده مخلوط کنید. این اسرار دیابتی می تواند سلامتی شما را تضمین کند.

کروم:

نتایج 30 سال مطالعه نشان می دهد که کروم می تواند به کنترل قندخون کمک کند. کروم در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار معروف است. اما مشکل اینجاست که مطالعات نشان می دهند مکمل کروم می تواند قندخون آن دسته از بیماران دیابتی را بهبود بخشد که در مناطقی با کمبود کروم زندگی می کنند. این موضوع در مورد ایالات متحده امریکا صدق نمی کند زیرا مطالعات بلندمدت به مزایای این مکمل اشاره ای نکردند.

**توصیه: تقریبا همه می توانند از غلات، بروکلی، لوبیا سبز و قارچ و سایر محصولات بقدر کافی استفاده کنند. من، استفاده مداوم از مکمل کروم را توصیه نمی کنم مگراینکه بیمار دچار کمبود شده باشد. بالارفتن سطح کروم می تواند به کلیه ها و کبد آسیب بزند و باعث بدخلقی شود (دوز مجاز برای مصرف روزانه مکمل کروم 50 تا 200 میکروگرم است). کروم می تواند با مصرف داروهایی مثل آنتی اسیدها، مسدودکننده بتا و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی تداخل داشته باشد.
 

خربزه تلخ Bitter Melon:

خربزه تلخ یکی از میوه های معروف در آفریقا، شرق آسیا، هند و امریکای جنوبی است. این میوه به صورت کپسول به فروش می رود و می تواند سطح قندخون را در حد نرمال و سالم نگه دارد. یکی از مطالعات که در مجله طب جایگزین و مکمل های شواهد محور در سال 2017 منتشر شد، نشان داد که خربزه تلخ می تواند قندخون بالا را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 کاهش دهد اما شواهد بدست آمده از موسسه ملی سلامت و مکمل ها درمورد مزایای این میوه برای قندخون بسیار اندک است.

**توصیه: پزشک توصیه می کند که بجای استفاده از خربزه تلخ به صورت مکمل، بهتر است از میوه آن استفاده شود. مکمل آن به اندازه خود میوه، فواید و مزیت های موردانتظار را فراهم نمی کند و حتی مصرف آن خطرناک است. به عنوان مثال مکمل خربزه تلخ موجب ناراحتی گوارشی یا واکنش های آلرژی می شود.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.