درمان ریزش مو با رزماری

روغن رزماری و مو:
رزماری یک گیاه دارویی است که از آن در آشپزی نیز استفاده می شود. این گیاه پایا و چوبی بومی منطقه مدیترانه است که از آن به عنوان دارو و ماده غذایی استفاده می شود.
رزماری مثل پونه کوهی، نعناع و دارچین معمولا به شکل عصاره یا روغن یافت می شود. روغن این گیاه به صورت کاملا کنسانتره بوده و عصاره آن از تقطیر ترکیبات گیاهی فرار بدست می آید. از روغن این گیاه در آشپزی، شوینده ها، محصولات بهداشتی و زیبایی و سایر اهداف استفاده می شود.
روغن رزماری یکی از محصولاتی است که شما می توانید آن را خریداری کرده و از آن به عنوان یک گیاه دارویی استفاده کنید. از فواید و مزیت های این روغن می توان به خاصیت آنتی اکسیدان، ضدالتهاب و تقویت حافظه اشاره کرد.
در سالهای اخیر برخی ادعا کرده اند که این روغن برای رشد مو بسیار مفید و مطلوب است. برخی معتقدند که این روغن می تواند از ریزش مو پیشگیری کند و حتی به فرهنگ استفاده از رزماری در شستشوی مو در مدیترانه اشاره کردند و عنوان کردند که این روغن می تواند رشد مو را تا صدسالگی نیز تقویت کند.
 

آیا روغن رزماری می تواند ریزش مو را درمان کند؟

این ایده که روغن رزماری می تواند رشد مو را تقویت کند، برگرفته شده از فواید و مزیت های گیاه رزماری می باشد. گفته می شود که

  •     روغن رزماری دارای خواص ضدالتهابی است
  •     روغن رزماری، رشد عصب را تقویت می کند
  •     روغن رزماری، گردش خون را بهبود می بخشد

روغن رزماری مثل روغن نعناع (که از آن برای تقویت رشد مو استفاده می شود) می تواند گردش خون را تقویت کند. درنتیجه این روغن می تواند از نرسیدن خون به فولیکول مو، سفید شدن مو و درنهایت ریزش مو جلوگیری کند.
روغن رزماری غیر از تحریک رشد مو می تواند از سفید شدن زودرس مو و شوره سر جلوگیری کند. مصرف این روغن برای خشکی مو یا خارش سر مفید است.

محلول رز اسکالپ(رزماری) از اسانس گیاه اکلیل کوهی با نام علمی  .Rosmarinus officinalis L تهیه و فرموله گردیده است .

آیا مطالعات از این ادعاها حمایت می کنند؟

طبق برخی شواهد علمی، گیاه رزماری می تواند برای بافت عصب مفید و مطلوب باشد. نتیجه یکی از مطالعات نشان داد که کارنوسیک اسید که یکی از مواد فعال در گیاه رزماری است، برای ترمیم بافت و آسیب های عصبی مفید است. خاصیت این ماده در ترمیم پایانه های عصب می تواند سلول های عصب را در سر احیا کند و رشد مو را تقویت نماید.

مطالعات اخیر نشان می دهند که گیاه رزماری می تواند مستقیما از ریزش مو جلوگیری کند. یکی از مطالعات در سال 2015 به مقایسه روغن رزماری و مینوکسیدیل (minoxidil) معروف به روگاین پرداخت. این مطالعه روی افراد مبتلا به آلوپیسی آندروژنیک (تاسی مرد یا زن) انجام شد.
نتایج نشان داد که روغن رزماری به اندازه مینوکسیدیل موثر و مفید است. در طول این فرایند مشخص شد که روغن رزماری در کاهش خارش سر بسیار موفقتر از مینوکسیدیل می باشد. دو مطالعه مروری، یکی در سال 2010 و دیگری در سال 2011 به قابلیت گیاه رزماری در رشد مو اعتراف کردند. مطالعه اول، نتایج موفقیت آمیزی را در رابطه با رشد مو در افراد مبتلا به آلوپیسی که از روغن های گیاهی استفاده کرده بودند، نشان داد که یکی از این روغن ها، روغن رزماری بود. در مطالعه دوم، روغن رزماری به عنوان ماده احیاکننده مو که جلوی ریزش مو را می گیرد، توصیف شد. از اثرات این روغن می توان به بهبود روند گردش خون اشاره کرد.   

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

ویدئو مرتبط

مقاله ای مرتبط با محصول یافت نشد.