عمل ضد باکتری عسل و آویشن

آویشن و خواص درمانی آن:
گیاه آویشن یک گیاه آروماتیک است؛ زیرا غنی از روغن‌های ضروری می‌باشد. این ترکیبات آروماتیک نه‌تنها باعث ایجاد طعم و عطر می‌شوند، بلکه دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی نیز هستند. عطر و بوی قوی عسل نیز نشان‌دهنده وجود این‌چنین ترکیبات ضد میکروبی در آن است. علاوه بر این، آویشن و عسل حاوی یک ماده ضد باکتری طبیعی به نام پراکسید هیدروژن هستند که عمدتاً مسئول کاهش تعداد باکتری‌ها و جلوگیری از گسترش باکتری‌ها می‌باشند.
عوامل دیگری که باعث ایجاد اثر ضد باکتری عسل می‌شوند، pH اسیدی و رطوبت کم آن می‌باشد. هر دوی این عوامل به کاهش باکتری‌های آن و درنهایت کاهش میزان عفونت در آن می‌گردند. عصاره آویشن در ترکیب با عسل، در درمان عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا ، سینوزیت، برونشیت و غیره نقش داشته و نشانه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد. برخی از علائم این بیماری ها که با کمک ترکیب عسل و آویشن بهبود می‌یابد، عبارت‌اند از: سرفه بی‌وقفه، زخم شدن گلو، از دست دادن اشتها، تسریع بهبود زخم و کاهش آکنه.

1- عسل و آویشن برای درمان عفونت دستگاه تنفسی

در صنعت داروسازی، آویشن به خاطر محتوای ترپن بالایی که دارد بسیار شناخته شده است. ترپن ها ترکیباتی آلی هستند که در بسیاری از گیاهان یافت می‌شوند و دارای خواص ضد میکروبی هستند. گونه‌های آویشن خصوصاً عصاره آویشن غنی از تیمول نیز می‌باشد که خواص ضد میکروبی دارد. آویشن در طول تاریخ به دلیل خواص ضد میکروبی خود شناخته شده است.
در دوران باستان از برگ‌های خشک آویشن برای ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شد. همچنین چای آویشن را برای درمان گلودرد مصرف می‌کردند. امروزه هم آویشن جز اصلی بسیاری از محصولات بهداشتی مانند دهان‌شویه‌ها است. اضافه کردن ترکیب عسل و آویشن به آب و قرقره کردن آن، یکی از راه‌های مؤثر درمان عفونت دستگاه تنفسی است و التهاب را کاهش می‌دهد.

2- ترکیب عسل و آویشن به عنوان خلط‌آور

آویشن به‌عنوان یک خلط‌آور از زمان‌های دور شناخته می‌شود. برای این کار از چای، شربت و یا حتی بخار آویشن استفاده می‌شود. این خواص آویشن در صورت ترکیب شدن آن با عسل، دوچندان می‌شود. آویشن حاوی ترپنوئید و تیمول است که همگی باعث افزایش سیالیت موکوس (ماده چسبنده پوشاننده مجاری تنفسی و گوارشی که خلط را ایجاد می‌کند) می‌شوند. همچنین این ترکیبات دارای خواص ضد میکروبی می‌باشند که هم‌زمان با تخلیه ریه‌ها از خلط، باعث پاک‌سازی آن از مواد میکروبی می‌شوند.

3- عسل و آویشن برای بهبود سرفه و اسپاسم

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی اغلب با گرفتگی عضلات تنفسی همراه است (سرفه). آویشن حاوی فلاونوئیدهایی است که همه آن‌ها خواص ضد اسپاسم (گرفتگی عضلات) را دارند. علائم سرفه ممکن است بسته به ماهیت مشکل تفاوت داشته باشد. سرفه‌های مزمن ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد گردد اما اغلب علت آن عفونت‌های باکتریایی است. محتوای فلاونوئیدی آویشن در ریه خاصیت آرام‌کنندگی دارد و باعث رفع گرفتگی عضلات و خروج باکتری‌ها می‌شود.
عسل بسیار غلیظ است و خاصیت نرم‌کنندگی دارد. این ویژگی باعث کاهش شدت و دفعات سرفه می‌شود.

4- بهبود زخم گلو

خاصیت چسبندگی قندهای عسل این اجازه را به آن می‌دهد که به گلو متصل شده و یک لایه محافظ بر روی آن ایجاد کند. این لایه محافظتی باعث می‌شود که التهاب گلو بهبود پیدا کند. همچنین خاصیت ضد باکتریایی عسل و آویشن باعث کاهش باکتری‌های موجود در گلو می‌شود. برای اینکه عسل مفید باشد، بهتر است به‌صورت خام و گرما ندیده مصرف شود. به این نکته توجه داشته باشید که نباید تا حداقل یک ساعت بعد از مصرف ترکیب عسل و آویشن برای بهبود زخم گلو ، چیزی بخورید یا بنوشید. همچنین از این ترکیب می‌بایست چند بار در روز استفاده کنید.

تنظیم: نازنین امتی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاه‌ها

ممنون از راهنمایی هاتون باتشکر

افزودن دیدگاه جدید