فواید گیاه پلارگونیوم در سرماخوردگی

ژرانیوم آفریقای جنوبی با نام علمی Pelargonium sidoides که به ژرانیوم سیاه یا پلارگونیوم معروف است، گیاهی است که در طب سنتی آفریقای جنوبی استفاده می شود. ریشه این گیاه معمولا طی عمل تقطیر به یک عصاره تبدیل می شود و از این عصاره در درمان سرفه و سرماخوردگی و تسکین علایم و کاهش مدت بیماری استفاده می شود.  
طرفداران طب سنتی مدعی هستند که ژرانیوم آفریقای جنوبی می تواند به مقابله با عفونت های مجاری تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی معمولی، برونشیت و سینوزیت کمک کند.
ژرانیوم در طب سنتی آفریقای جنوبی غالبا به عنوان umckaloaba، kaloba یا umcka نامیده می شود.
P.sidoides نباید با P.graveolens (ژرانیوم رز) که معمولا از آن برای تهیه روغن های ضروری در بودرمانی، خوشبوکننده ها و ساخت عطر استفاده می شود، اشتباه گرفته شود.

مزایا:

اکثر تحقیقات مربوط به پلارگونیوم محدود به مطالعات در لوله آزمایشگاه بوده است. عصاره p.sidoides می تواند باکتری ها و ویروس های خاص را خنثی کند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این اثر با مصرف این عصاره گیاهی بدست می آید یا خیر. شواهد موجود ترکیبی هستند.

1- سرماخوردگی و سینوزیت:
محققان با مروری بر مطالعات منتشر شده در پایگاه داده کوکران در سال 2013، پژوهش های قبلی را مورد تحلیل قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که p.sidoides می تواند مدت سرماخوردگی یا عفونت سینوسی را کاهش دهد.

2- برونشیت حاد:
نتایج مطالعات در کشور آلمان در سال 2013 نشان داد که پلارگونیوم می تواند به تسکین علایم برونشیت کمک کند.
برمبنای شواهد موجود، محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره خوراکی p.sidoides می تواند موجب تسکین علایم برونشیت در کودکان شود.

عوارض احتمالی:

ایمن بودن پلارگونیوم به طور گسترده مورد آزمایش قرار نگرفته است. عوارض جانبی این گیاه شامل دل درد، تهوع، سوزش معده یا بدتر شدن علایم تنفسی می باشد.

پلارگونیوم حاوی یک ماده بنام کومارین می باشد که همانند یک ماده ضدانعقاد (رقیق کننده خون) عمل می کند. به همین دلیل باید از مصرف پلارگونیوم به همراه داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین خودداری کرد زیرا این کار منجر به خونریزی می شود. از همین رو باید از مصرف پلارگونیوم حداقل 2 هفته قبل از جراحی یا رفتن به دندانپزشکی خودداری کنیم.

طبق توصیه طب اروپا، افراد مبتلا به بیماری های خودایمن مثل پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، لوپوس و هپاتیت خودایمن باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند زیرا انجام این کار می تواند آنتی بادی هایی که علایم خودایمنی را هدف قرار می دهند، فعال کند.
بنابراین قبل از مصرف هرنوع مکمل گیاهی با پزشک مشورت کنید. بدلیل کمبود تحقیقات در این زمینه، کودکان، زنان باردار یا مادران شیرده نباید از این گیاه استفاده کنند.

آسیب کبدی:
 نگرانی هایی نسبت به استفاده زیاد یا مداوم از پلارگونیوم که باعث آسیب کبدی می شود، وجود دارد.
طبق مطالعه ای که در کشور آلمان در سال 2016 انجام شد، p.sidoides جزو 5 گیاه دارویی است که ممکن است باعث مسمومیت کبدی شود. این گیاهان دارویی شامل سنبل الطیب با نام علمی valeriana، نعناع (menthe piperita)، hypericum perforatum و سقز آبی تاسمانی (اوکالیپتوس گلوبولوس) می باشند.
اگر تصمیم به مصرف پلارگونیوم (بخصوص عصاره های کاملا فشرده) دارید و اگر هرگونه علایم مسمومیت کبدی از جمله خستگی، دل درد، تهوع، ادرار تیره، مدفوع روشن یا زردی پوست یا چشم دارید، با پزشک تماس بگیرید.
اگر مبتلا به بیماری کبد هستید و مشروبات الکلی مصرف می کنید، از خوردن پلارگیوم خودداری کنید.

دوز و فرآورده:

دوز ایمن برای این مکمل گیاهی می تواند متفاوت و تحت تاثیر سن، جنسیت، وزن، داروها و سلامت عمومی فرد باشد.
پلارگونیوم معمولا به صورت عصاره، تنتور، سوسپانسیون خوراکی، شربت یا کپسول ژل به فروش می رود. هیچ وقت بیش از مقداری که روی برچسب محصول توصیه شده را مصرف نکنید.
بخاطر ایمنی از خرید پلارگونیوم پودری یا خشک خودداری کنید زیرا این اشکال ممکن است حاوی آفتکش، فلزات سنگین و سایر سموم باشد. از درست کردن و تهیه تنتور یا عصاره این گیاه پرهیز کنید تا بتوانید بر مقدار یا دوز مصرفی آن کنترل داشته باشید.

آیا ژرانیوم آفریقای جنوبی خوراکی است؟
انواع ژرانیوم ها خوراکی بوده و ژرانیوم آفریقایی نیز مستثنی نیست.گل این گیاه، بوی فلفل و معطر می دهد درحالیکه برگ های آن، ترش مزه و طعم علف می دهد.  
با ریختن یک چهارم فنجان گل و برگ خردشده ژرانیوم در یک فنجان آب جوش می توان چای درست کرد. برخی افراد معتقدند که چای ژرانیوم می تواند به هضم آسان کمک کند.
با توجه به مصرف گیاهان دارویی، ریشه ژرانیوم آفریقای جنوبی بجای ساقه، برگ یا شکوفه مفید و سودمندتر می باشد.     
      

 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید