دوشنبه, 8 مهر, 1398

بیماری های گوارشی شایع در سالمندی

محل برگزاری: 
سرای محله قیطریه

در برنامه آموزشی که در تاریخ 8 مهر 98 در سرای محله قیطریه با حضور کارشناس ارشد تغذیه برگزار شد. موضوع بیماری های گوارشی شایع در دوران سالمندی شرح داده شد.
در این برنامه آموزشی بیماری های گوارشی شایع خصوصا در میان سالمندان مطرح شد و راهکارهای مقابله با آن ها از طریق اقدامات مرتبط با نقش تغذیه شرح داده شد.
افزایش تدریجی سن، روند تغییرات فیزیولوژیکی و بروز برخی از مشکلات مانند اختلالات قلبی-عروقی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، تحلیل رفتن قدرت عضلانی بدن در دوران سالمندی این امر را ضروری می‌کند که به مسائل تغذیه‌ای و مشکلات مربوط به آن نگاه ویژه‌ای شود. چراکه در سالمندی تغذیه فرد دست‌خوش تغییرات بسیاری می‌شود.
از علل موثر در بروز مشکلات تغذیه‌ای در سالمندان می‌توان به مشکلات جسمانی، روانی و اقتصادی اشاره کرد. با توجه به اینکه اغلب سالمندان تنها زندگی می‌کنند ممکن است به دلیل نداشتن حوصله برای خرید، ابتلا به بیماری‌های مزمن عضلانی اسکلتی، دیسک کمر، آرتروز زانو، افسردگی و... یا حتی کاهش توان مالی، توجه خاصی به تهیه مواد غذایی سالم و پخت و پز نداشته باشند. درنتیجه از منابع غذایی محدودی استفاده کنند که آنها را با کمبود انواع املاح و ویتامین‌ها روبرو کند. بروز این عارضه در سالمندانی هم که مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های قلبی-عروقی، فشار خون و دیابت هستند به دلیل محدودیت‌های تغذیه‌ای می‌تواند موجب تشدید بیماری شده و وضعیت فرد را بدتر کند.
برای مطالعه بیشتر در این زمینه اینجا را کلیک کنید.
 

سالمندان