سه شنبه, 24 دى, 1398

کاهش وزن با تغذیه اصولی

محل برگزاری: 
سرای محله باغ فردوس

 در تاریخ 98/10/24 برنامه آموزشی با موضوع کاهش وزن در سرای محله باغ فردوس برگزار گردید. طی این برنامه اصول تغذیه مناسب جهت کاهش وزن و مواد غذایی افزایش دهنده متابولیسم بدن معرفی گردید.

وقتی دانشمندان، ژن اضافه وزن را که در موش های چاق مشترک بود کشف کردند، نام آن را « ژن چاقالو » گذاشتند. سال ها بعد، وقتی محققان در حال جست و جو در ژنوم انسان برای یافتن ژن هایی که زمینه ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهند بودند، همان ژن چاقالو را که نام مودبانه آن FTO است، یافتند. از قرار معلوم، افرادی که دو نسخه از این ژن را داشتند نسبت به کسانی که فاقد آن بودند، 40 درصد احتمال بیشتر برای ابتلا به دیابت و 60 درصد احتمال بیشتر برای چاقی داشتند. کسانی هم که دارای یک نسخه از این ژن بودند، در مقایسه با دیگران وزن بیشتری داشتند.

دانشمندان امروز تصور می کنند که ژن های بیشتری در امر چاقی دخیلند و شاید تعداد آنها به 100 عدد برسد و هر یک مسئول مقداری از اضافه وزن بدن در نقاط مختلف هستند. در نتیجه اختلاف میان مقدار چربی که افراد مختلف باید بسوزانند می تواند قابل توجه باشد. حدود 16 درصد جمعیت دو نسخه از ژن FTO و تقریبا نیمی از انسان ها یک نسخه از آن را در ژنوم خود دارند. دانشمندان تصور می کنند که سایر ژن های احتمالی موثر در چاقی در مقایسه با FTO تاثیر کمتری دارند اما خبر خوب اینکه یک استعداد ژنتیکی به معنی آن نیست که محکوم به چاقی تا آخر عمر هستید و فعالیت جسمانی مداوم می تواند خطر چاقی را کاهش دهد.

برای مطالعه ادامه این مطلب اینجا را کلیک کنید.

کاهش وزن با تغذیه