سه شنبه, 24 دى, 1398

کبد چرب و گیاهان دارویی

محل برگزاری: 
سرای محله محمودیه

در برنامه آموزشی که در سرای محله محمودیه 98/10/24 که با حضور کارشناس ارشد تغذیه برگزار شد. موضوع بیماری کبد چرب شرح داده شد.
کبد در سمت راست و بالای شکم قرار گرفته و بزرگترین عضو داخلی بدن می باشد. وظیفه اصلی کبد، از بین بردن سموم و تجزیه مواد مغذی است. خون در سیستم گوارش و قبل از اینکه به قسمت های مختلف بدن برسد، در کبد تصفیه می شود.
بیماری کبد چرب بیماری است که چربی اضافی در سلول های کبد ساخته می شود. این بیماری در کشورهای غربی شایع است.
یک دهم از افراد به این بیماری مبتلا هستند. کبد حاوی مقداری چربی است اما اگر میزان چربی از 10 درصد وزن کبد فراتر رود، فرد دچار بیماری کبد چرب می شود که ممکن است عوارض و مشکلات جدی را تجربه کند.
کبد چرب ممکن است بدون آسیب باشد اما گاهی اوقات چربی اضافی منجر به التهاب کبد می شود که به این حالت، استئاتوهپاتیت (steatohepatitis) گفته می شود که به کبد آسیب نمی زند. گاهی اوقات التهاب کبد چرب با مصرف الکل ارتباط دارد که به این حالت، استئاتوهپاتیت الکلی گفته می شود. اما اگر التهاب کبد ناشی از مصرف الکل نباشد، به آن  استیتوهپاتیت غیرالکلی یا NASH گفته می شود.
کبد ملتهب به مرور زمان سفت  می شود که به این حالت، سیروز گفته می شود که بسیار جدی و خطرناک است و اغلب منجر به نارسایی کبد می شود. NASH یکی از دلایل سیروز می باشد.
برای مطالعه متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.